‘Was sagt dein Gewissen?
Du sollst werden der du bist.’
Friedrich Nietzsche
1989 – 2010
docente
Nederlands, vmbo & vwo
1999 – 2002
leerjaarcoördinator
Christelijk Gymnasium Sorghvliet
2002 – 2010
plaatsvervangend
rector Christelijk Gymnasium Sorghvliet, leidinggevende taken in o.a.: onderwijs, personeelsbeleid, communicatie,
organisatie, fondsenwerving, kwaliteitszorg,
ict
2010 - 2020
directeur
SHZG (Stichting het Zelfstandig Gymnasium)
Eindverantwoordelijke;
Grondlegger en drijvende kracht achter
landelijk gymnasiaal Honoursprogramma, waarin nu 35 scholen en meer dan 200
docenten succesvol samen werken aan vernieuwend, talentgericht onderwijs;
Ontwikkeling en uitvoering onderling
visitatietraject 40 gymnasia;
Organisatie conferenties voor (con)rectoren,
werkdagen voor docenten, onderzoeks- en werkgroepen op verschillende gebieden,
organisatie Orkestival, uitwerking gezamenlijk kwaliteitsinstrument,
ondersteuning scholen;
Ontwikkeling en uitvoering leergang waarderend
leidinggeven
2008
– heden
ZZP’er
spreker
over onderwijsvernieuwing, begeleiding trajecten schoolleidingen mbt
schoolcultuur, begeleider PR-trajecten, persoonlijk en onderwijskundig
leiderschap, mediationtrajecten teams die langer dan 10 jaar slecht
functioneren, teamcoaching, ontwikkeltrajecten docenten op gebied appreciative
inquiry en talentgericht werken, gesprekstraining
1990 tot heden
zingen, momenteel
in het Residentie Kamerkoor
Den Haag
2006 – 2010
voorzitter
commissie Residentie Bach Ensembles
Oprichting educatieve dienst.
Opzet en uitvoering van muzikale projecten voor scholieren op middelbare scholen en basisscholen in Den Haag, i.s.m. studenten Koninklijk Conservatorium, Gemeente,
kunstinstellingen.
2013 – 2017
voorzitter
commissie netwerkdiner, fondsenwervingsactiviteit Residentie Bach Ensembles Den
Haag
2013
– 2018
pastoraal
werk, Kloosterkerk Den Haag
2018-heden lid van College van Kerkrentmeesters, Kloosterkerk Den Haag
Sorghvliet gymnasium
Den Haag
Nederlandse taal- en
letterkunde, Universiteit van Leiden
Universitaire
lerarenopleiding Leiden
Leergang
Leidinggeven (CPS, KPC, Interstudie, APS)
(Oplossingsgerichte)
Coaching (APS e.a.)
Waarderend faciliteren
(Kessels & Smit)
Positieve
psychologie & appreciative inquiry (Take a step)
Werken met talent
(Luk Dewulf)
Teamcoaching
(Alba academie)
Organisatie-
en familieopstellingen, transactionele analyse, deep democracy,
schema-therapie, mediation, verandermanagement
Opleiding zijnsgeörienteerd therapeut (Centrum van Zijn, Zeist)
Een anjer wordt nooit een viooltje. En een zonnebloem wordt geen hortensia. Geef ze licht, water, goede aarde en ze worden de bloem die ze van nature zijn. Deze gedachte vind ik belangrijk (voor ons onderwijs): het is de bedoeling dat een mens zichzelf wordt. Zelf ben ik een klaproos.
Talent betekent voor mij: wie je van nature bent. De eigenschappen die je
tot ‘typisch jou’ maken, van jongs af aan. Je krijgt er energie van om ze in te
zetten. Ze vormen jouw persoonlijke gereedschapskist. Talenten spelen in al
mijn begeleidingswerk een belangrijke rol.
Ik werk vaak met het gedachtengoed van Luk Dewulf[1].
Daarom vind je hier mijn talenten, in zijn woorden.
Zinzoeker
Bepaalde waarden, normen, principes en overtuigingen staan
centraal in haar leven.
Woordkunstenaar
Zij kan makkelijk haar
gedachten verwoorden.
Ideeënfontein
Ze is goed in het verbinden
van dingen die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben.
Meetrekker
Ze weet welke richting ze uit wil en vertrouwt daar voor 100%
op. Ze kan anderen makkelijk enthousiast maken en overtuigen om mee in die
richting te gaan.
Groeimotor
Ze krijgt energie als ze
potentieel en groei ziet in anderen.
Mooimaker
Ze kan uren bezig zijn om ervoor te zorgen dat bestaande dingen
mooier worden of dat nieuwe dingen mooi zijn. Ze kan erg genieten van
schoonheid en esthetiek.
Nieuwfreak
Ze houdt van nieuwe dingen. Ze heeft een sterke drive om bij te
leren en op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen.
Positivo
Hoe uitzichtloos de situatie
ook is, ze ziet altijd positieve kanten en
mogelijkheden.
Uitblinker als ik dat wil
Bij
alles wat haar interesseert en wat ze belangrijk vindt, streeft ze naar excellentie.
Ze wil alleen leren van de besten en ergert zich aan middelmatigheid.
[1]
Luk Dewulf: Ik kies voor mijn talent. Van Duuren Psychologie. (2015)