Gerda is een visionair met een helder en scherp verstand, met een groot gevoel voor humor. Haar grootste kracht voor mij is dat ze denkt met haar hart. Dat voel je. En met dat talent neemt ze je mee naar haar vergezichten en inspireert ze je om mee te denken, mee te voelen in de richting van een wereld waarin mensen “geleerd” hebben om met elkaar in liefde te leven, creatief te zijn, te werken, te bouwen en de eigen talenten te benutten. Een wereld die wij allemaal willen.
― Ingeborg Kromhout, tot 2019 directeur onderwijs SHZG, oud-rector Stedelijk Gymnasium Hilversum
‘Op zoek gaan naar je eigen talent, werken vanuit je kracht en dat vervolgens ook voor anderen mogelijk maken; gesprekken en werkvormen die tot ver onder de waterlinie reiken; een veilige en warme groep mensen onder uitmuntende begeleiding van Gerda en Din.’
― Pieter Miedema, conrector Christelijk Gymnasium Beyers Naudé
“Gerda wist binnen een paar minuten door mij heen te prikken. Ze heeft me geholpen om mijn oude valkuilen weer te herkennen, mijn reacties op situaties onder de loep te nemen en om oud zeer ruimte te geven. Het was een verademing en gaf ruimte om nieuwe keuzes te maken voor het nieuwe schooljaar. Gerda deed dit door mij een spiegel voor te houden, aan pijnpunten woorden te geven en door meditaties te geven.
Ik vind dat de woorden intuïtie, flexibiliteit, ruimte, liefde en geaard zijn bij Gerda passen. Ik heb met haar weer de balans kunnen vinden tussen hoofd, hart en lichaam.”
Gerda is een inspirerende gesprekspartner voor een team of individu op weg naar nieuwe invalshoeken, waarbij ze aanzet tot het loslaten van (schijn)zekerheden, in ruil voor het avontuur van ontwikkeling.
Ze is de vroedvrouw die door het stellen van vragen helpt los te komen uit blokkerende mantra’s, die de gesprekspartners helpt om een nieuwe richting te zoeken, een nieuwe manier van denken te laten ontwikkelen, om vervolgens samen het concrete gedrag te beschrijven dat bij die richting past. Gerda leeft en werkt consequent vanuit een houding en wijsheid die doortrokken zijn van waarderend perspectief en geweldloos communiceren.
― Cees van Lent, rector Johan van Oldenbarneveltgymnasium, Amersfoort
Gerda is voor mij een voorbeeld van positief leiderschap in het onderwijs.
Vanuit een waarderend perspectief kijken naar wat is én tegelijk durven dromen van radicaal ander onderwijs.
Veel van haar kracht zit in hoe ze professionals bij elkaar weet te krijgen en in elke bijeenkomst diepgang, ontmoeten, humor, lichtheid én inhoud met elkaar in verbinding brengt.
― Luk Dewulf, schrijver van o.a. ‘Ik kies voor mijn talent’.
Gerda brengt een bijzondere combinatie van stilstaan en vooruitgaan. Enerzijds heeft ze het vermogen om snel een sfeer van rust en veiligheid te creëren van waaruit je samen tot de kern van een probleem of vraagstuk kunt komen. Ze stelt vragen die uitnodigen om de diepte in te gaan en meer te leren over werkelijke drijfveren, zorgen en verlangens. Anderzijds brengt ze energie, ideeën en inspiratie. Om stappen te zetten en zaken fundamenteel anders aan te pakken. En zo samen aan een (onderwijs-) wereld te werken waar talenten, interesses en dromen werkelijk centraal staan.
― Eefje Teeuwisse, eigenaar/oprichter van Take a step, schrijfster van ‘Waarderend leren in het onderwijs’
Vertrouwen is de
basis. Het uitgangspunt is dat we open en eerlijk
met elkaar aan de slag willen gaan. Ook in samenwerkingstrajecten gaan we ervan
uit dat iedereen slechts goede bedoelingen heeft.
Vanuit waarden. ‘Tussen droom en daad staan wetten in de weg
en praktische bezwaren.’ Er zit vaak incongruentie tussen wat we werkelijk
willen bereiken en wat we uiteindelijk doen.
Het antwoord op de vraag ‘waarom’ je iets
wilt, de waarden die er voor ons toe doen, zijn het uitgangspunt van waaruit
ideeën kunnen worden gevormd en oplossingen bedacht.
Systemisch. Ook een school is een systeem waarbij de
verschillende onderdelen en patronen verbonden zijn en invloed hebben op
elkaar. De ontwikkeling van een deel zal dan ook altijd invloed hebben op het
geheel. Daarom vind ik het van belang op verschillende niveaus te kunnen
werken.
Met behulp van talent. De aangeboren patronen van denken en doen
vormen de basis van ieders handelen. Het versterken en tot bloei brengen van die
talenten is een belangrijk onderdeel van het proces.
Versterk wat werkt. Ontwikkelen gaat vaak vooral over het
analyseren van problemen en het wegwerken van tekortkomingen. Terwijl processen
vaak veel plezieriger, makkelijker en kansrijker zijn als het uitgangspunt is
om met elkaar zicht te krijgen waar iets al lukt (al is het in het klein) en
samen te onderzoeken wat je kunt doen om oplossingen verder te versterken.
Mooie vragen. We denken over het algemeen meer in
antwoorden dan in vragen. Voor we ons ervan bewust zijn hebben we onze mening
gevormd en staat de oplossing voor een probleem al klaar. Waarderend werken
gaat juist uit van de kracht van vragen.
Samen. We
zijn elkaars gids, we leren van elkaar, we waarderen elkaars bijdragen en
vangen elkaars gebreken op. Waar spanningen heersen gaan we eerst aan de slag
met de relatie en daarna pas met de inhoud.